Monday, August 13, 2012

Chong Wei Coin-Suggestion to our PM

I need all Malaysia coin collector and Datuk Lee Chong Wei fan to help me like a suggestion to our Prime Minister, Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak about Lee Chong Wei (DLCW) commemorative coin suggestion. DLCW has won two silver coins for Malaysia in Beijing Olympic in 2008 and London Olympic 2012. It will be a great honour to keep a coin to commemorate DLCW achievement as our sport hero. For a record, they is no single coin has been minted by Bank Negara Malaysia (BNM) to celebrate any single athlete achievement so far. In my opinion, Chong Wei is a great sportsmen and he deserve a coin with his name.

Lee Chong Wei coin

Here are my actual suggestion in Najib Razak Facebook:
Assalamualaikum Dato' Seri. Saya adalah seorang pengumpul duit syiling lama dan juga seorang blogger. Baru-baru ini Pemain Badminton negara, Datuk Lee Chong Wei (DLCW) telah memenangi pingat perak keduanya di dalam Olimpik. Walaupun kemenangan ini bukanlah pingat emas yang di idamkan oleh semua rakyat Malaysia, tidak ada lagi mana-mana ahli sukan Malaysia yang mempunyai pencapaian sedemikian. DCLW juga membuatkan rakyat Malaysia bersatu padu apabila setiapkali beliau berada di perlawanan akhir di kejohanan besar, ramai rakyat Malaysia berbilang kaum berkumpul bersama dikedai mamak menonton DCLW bermain badminton. Pada perlawanan akhir pingat emas olimpik 2012, banyak kedai mamak penuh dengan penyokong DCLW dan duduk bersama tanpa mengira kaum.


Saya memohon jasa baik Dato' Seri untuk meminta Bank Negara Malaysia (BNM), membuat satu syiling peringatan kepada DCLW sebagai mengenang jasanya kepada negara. Untuk pengetahuan Dato' Seri juga, setakat ini, BNM tidak pernah lagi mengeluarkan syiling peringatan berkenaan dengan mana-mana atlit sukan secara spesifik. DCLW adalah wira negara didalam sukan badminton. Malahan, hampir seluruh peminat badminton diseluruh dunia menyukainya berbanding dengan Pemain No.1 Lin Dan.


Diharap Dato' Seri akan menimbang cadangan yang diberikan oleh saya. Dato' Seri boleh membaca mengenai cadangan saya dan rakan-rakan di blog saya: Lee Chong Wei Commemorative coin.

Terima Kasih.

I need your help to like that post and share this FB link with as many Malaysia coin collector and Datuk Lee Chong Wei fan:

Wish one day we can see DLCW coin in our hand.
An early thanks to everyone who share, like and comment in Najib Razak Facebook post.