Tuesday, April 17, 2012

Hukum Jual Beli Duit Lama

A friend in facebook asked people opinion in a Facebook group about Hukum Jual Beli Duit Lama (fatwa regarding old money trading). I am not an expert in Islamic Law but I do read many blog and website relating to buying and selling old coins and banknotes. Many Ustaz in Malaysia put buying and selling old banknotes and coins as mubah (harus), as long as that old money is for collection. When you use it to buy other thing, it will be haraam (forbidden) or riba (Prohibitions on interest). Many newbies/non-collector only look at the denomination value of the money, they don't look at the collection value. Some banknote, like Prefix CR RM1 Ali Abul still new and can be use in everyday trading but for collector, it is a very rare item since we cannot easily find that notes in circulation. That mean, the value RM1 on the notes maybe can become RM1000 for collector who want to keep it as his/her collection.

Fatwa jual duit


Here are some view by Islamic Scholars/Ustaz/Ulama:

Dr.Salah Al-Sawy
What is the ruling on buying or selling antique or ancient coins or money at a price higher than its actual printed value, for example, one Egyptian pound from the year 1865 for LE500?

Answer:
When currency has stopped being circulating in the market or people no longer deal with it, the rules for money cease to apply and it becomes merchandise like any other. It can be sold as any other item, for more or for less, upon the mutual satisfaction of both parties, unless it is of gold or silver, in which case it can only be sold on condition that delivery and payment occur simultaneously, according to the saying of the Prophet (may Allah bless him and grant him peace) in respect to trading the six riba-related commodities (gold, silver, dates, salt, wheat and barley): “So, if these kinds differ, trade them as you like, as long as it is hand over hand [simultaneous exchange].”

Source: Dr.Salah Al-Sawy, amjaonline.com.


Ustaz NorAmin
Saya ada persoalan. Saya merupakan peminat dan pengumpul banknote (duit kertas) dan coin lama dan baru sebagai koleksi. Kemuskilan saya adalah apakah hukum menjual dan membeli duit-duit ini?

Answer:
Menurut pandangan saya yang tidak seberapa ini, orang yang suka mengumpul duit-duit lama sebagai koleksi adalah harus dan duit tersebut tidak lagi mempunyai nilainya seperti waktu ia diperdagangkan. Duit lama tersebut mempunyai nilainya tertentu kerana ia menjadi antik dan sudah pasti harganya melonjak tinggi dari nilai sebenar duit tersebut.

Yang menjadi riba ialah apabila duit itu diperdagangkan dan masih digunakan lagi dalam muamalah negara tersebut. Contohnya kalau orang tersebut membeli duit seringgi dengan nilai seratus ringgit, maka itu menjadi riba disebabkan ada unsur lebihan dalam nilai sebenar duit tersebut.

Masalah beli duit kertas baru yang mempunyai nombor siri menarik dengan harga yang tinggi dari nilai duit tersebut. Di sini saya mempunyai dua jawapan iaitu :

Duit yang mempunyai nombor siri menarik itu dijadikan perhiasan dan koleksi, maka ia menjadi harus, kerana duit itu tidak diperdagangkan untuk jual beli barangan keperluan.

Duit yang mempunyai nombor siri menarik itu dibeli dengan nilai harga yang tinggi dan digunakan dalam jual beli barangan, maka itu menjadi riba kerana ada unsur lebihan di situ. Begitu juga kepada orang yang mula-mulanya berniat untuk menjadikan duit yang mempunyai nombor siri menarik itu sebagai koleksi, tetapi orang tersebut tukar niatnya dan menggunakan duit tersebut untuk diperdagangkan, maka ini menjadi riba dan haram.

Kesimpulannya.
Wang kertas yang lama atau antik dibeli dengan harga yang mahal untuk dijadikan perhiasan adalah harus kerana wang tersebut tiada nilainya lagi dan ia di nilai seperti barangan perhiasan. Harus juga bagi sesiapa yang suka menyimpan duit yang mempunyai no siri yang cantik dan menarik untuk dijadikan perhiasan dan koleksi. Haram dan riba bagi duit yang dijual dengan harga yang mahal untuk tujuan muamalah atau urusan jual beli, kerana disitu terdapat unsur lebihan.

Source: Ustaz NorAmin.

JAKIM
Apakah hukum jika saya jual duit syiling sekitar tahun 60an dan 70an,hasil jual duit tu saya guna untuk bayar hutang dan jalankan perniagaan. Harga dari pembeli mahal hingga ribuan ringgit. Saya cari duit syiling tersebut, ada saya jual sebab perniagaan ni menguntungkan. Modal dari perniagaan duit syiling saya jalankan perniagaan lain pulak. Adakah haram hasil dari jualan duit syiling ni.

Answer:
Harus berurusniaga menjual duit syiling lama sebagaimana yang dimaksudkan selagi mana urusan tersebut tiada unsur-unsur penipuan,penyelewengan.riba dan penindasan.

Source: JAKIM, IslamGrid.gov.my.

Again, I am not the expert in Islamic law, I am just sharing what I read about coin/banknote collection trading in Islam. If you have any other opinion relating this matter, please comment and share with everyone.